مقاله درباره تجارت الگترونیگ
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 9
تجارت الکترونیک (بخش اول)
سه شنبه,13 مرداد 1384 (تعداد دفعات خوانده شده:23942)
عناوین 1- تعریف 2- تاریخچه 3- تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات 4- سطوح تجارت الکترونیک 5- تاثیر گذاری تجارت الکترونیک بر سطوح مختلف تجارت 6- ویژگیهای تجارت الکترونیک در برابر تجارت سنتی 7- جایگاه تجارت الکترونیک در جهان 8- جایگاه تجارت الکترونیک در ایران 9- دلایل عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران 1 . تعریف (Definition) تعریف عام تجارت : هر نوع ارائه کالا یا خدمات ، که معمولاً ( نه همیشه ) بخاطر پول انجام می پذیرد . از تجارت الکترونیک ، تعاریف متعددی ارائه شده است . در حقیقت مجموعه متنوع وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات ، کاربردها ، و مدلهای گوناگونی را در بر میگیرد. درگونهای از این موارد ، کوشیده شده است که تعاریف عامی ارائه شود و در گونههای دیگر در تعاریف به نوع فعالیت ، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد استفاده ، محدوده سازمانی فعالیتها و زیر ساختارها توجه شده است : تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه Clarke : هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی ، حتی تلفن و فاکس (سال 1997) تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه اروپا (European union) : تعریف 1 : “ انجام تجارت بصورت الکترونیکی “ (سال 1998) تعریف 2 : “ هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی ، به صورت الکترونیکی تعامل کنند . “ (سال 2001) تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه ارتباطات : تحول خدمات ، کالا ومحصولات اطلاعاتی از طریق خطوط تلفن ، شبکههای کامپیوتری و سایر وسائل ارتباطی تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه فن آوری اطلاعات : آن دسته از کاربردهای فن آوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه تجاری : ابزاری است که کسب و کارهای مختلف ، شرکای آنها و مشتریان آنها را قادر میسازد که موضوعاتی چون کیفیت خدمات ، سرعت تحویل و ... را ارتقاء وموضوعاتی همچون هزینهها را کاهش دهند . تعریف تجارت الکترونیک : تعامل سیستمها ارتباطی (Communication) ، سیستمهای مدیریت اطلاعات (Data Management) و امنیت (Security) که بواسطه آنها امکان مبادله اطلاعات تجاری در رابطه با فروش محصولات و یا خدمات میسر می گردد . بنابراین تعریف اجزاء اصلی تجارت الکترونیک عبارتند از : 1-Communications (سیستمهای ارتباتی) 2-Data Management (سیستمهای مدیریت داده ها) 3-Security (امنیت) 2. تاریخچه (History) استفاده از فناوریهای الکترونیکی در انجام امور بازرگانی پیشینهای نسبتا طولانی دارد . در حقیقت ، نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضاهای بخشهای خصوصی و عمومی برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور کسب رضایت مشتری ، و هماهنگی موثر درون سازمانی نشآت گرفته است . میتوان گفت این نوع تجارت ، از حدود سال 1965 آغاز شد که مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشینهای خود پرداز (ATM) دریافت کرده و خریدهای خود را با کارتهای اعتباری انجام دهند . پیش از توسعه تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت در سالهای آغازین دهه 90 ، شرکتهای بزرگ دست به ایجاد شبکههای کامپیوتری با ارتباطات مشخص ، محدود و استاندارد شده برای مبادله اطلاعات تجاری میان یکدیگر زدند . این روش ، مبادله الکترونیکی دادها (EDI) نامیده شد . درآن سالها ، لفظ تجارت الکترونیکی ، مترادف با مبادله الکترونیکی دادهها بود . ایجاد و توسعه اینترنت و شبکه جهان گستر ، باعث خلق فرصتهای زیادی برای توسعه و پیشرفت زیر ساختها و کاربردهای تجارت الکترونیک گردید. از نظر استادان جهش تکنولوژی اطلاعات دو دوره بیست ساله سرگذاشته و اکنون وارد دوره سوم شده است . 1955 – 1974 : عصر پردازش الکترونیکی دادهها (EDP) 1975 – 1994 : عصر سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS) 1995 –2014 : عصر اینترنت (Internet) هر بیست ساله ، امکانات تجارت الکترونیکی را متناسب با تواناییهای تکنولوژی اطلاعاتی آن عصر فراهم آورده است . در حالیکه ماشینهای خود پرداز و کارتهای اعتباری در عصر بیست ساله نخست به جریان افتادند ، در عصر دوم امکان استفاده از مبادله الکترونیکی دادهها (EDI) ، سیستم بانکی بین المللی (Swift) و انتقال وجه الکترونیکی (EFT) فراهم شد . اما توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن ، باعث تحولی اساسی در این روند شده است ، به گونهای که در روند تکاملی تجارت الکترونیک ، میتوان میان تجارت الکترونیکی سنتی و نوع اینترنتی آن تمایز محسوسی قائل شد . 3 . تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات (E - Commerce IT ) مقدمه ای بر IT : تکنولوژی اطلاعات ، روش کارکرد افراد ، سازمانها و دولتها را دگرگون کرده و امور اقتصادی و اجتماعی و حتی طرز تفکر مردم را تغییر داده است . آموزش ، بهداشت ، صنعت و تولید ، تجارت ، بانکداری ، خدمات وحتی نحوه گذاران اوقات فراغت و سرگرمیها همه تحت الشعاع آثار و تغییرات این تکنولوژی قرار گرفتهاند . تکنولوژی اطلاعات باعث ایجاد مشاغل جدید ، صنایع نوین و خلاقیتهای پیاپی شده و تغییرات عمده در روش زندگی پدید آورده است . نزدیکی روز افسون مردم جهان به یکدیگر ، تعامل فرهنگها ، و ... نمونههایی از این پیامدها است . از دیدگاه علمی ، نیز امروزه تکنولوژی اطلاعات در کنار مهندسی ژنتیک ودانش هوا فضا ، یکی از سه شاخه پیشرو و آینده ساز دانش و تمدن فردای بشر به شمار می رود . پیشرفتهای تکنولوژی اطلاعات به حدی گسترده است که برخی از صاحبنظران آن را با پدیدههایی چون “ اختراع ماشین بخار “ مترادف دانسته اند . در بعد اقتصادی نیز “ اهمیت دست یابی سریع به اطلاعات صحیح “ کلید پیروزی در عرصه رقابت جهانی محسوب میشود . تجارت الکترونیک نیز به عنوان یکی از قسمتهای مهم نشأت گرفته از فن آوری اطلاعات است که پیشرفت آن در سایه پیشرفت فن آوری اطلاعات محقق گشته است . 4 . سطوح تجاری الکترونیک (E - Commerce levels ) تجارت الکترونیک را میتوان به سطوح مختلفی تقسیم بندی کرد . هر یک از ابعاد سه گانه اصلی تجارت ، یعنی محصول یا خدمات مورد مبادله ، فرآیند فروش و تحول خدمات پس از فروش میتوانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم افزاری (یا اصطلاحاً مجازی ) تغییر نمایند . در حالتی که در تجارت سنتی هر سه عامل ، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند ، در تجارت کاملا الکترونیکی (بالاترین سطح تجارت الکترونیک ) هر سه عامل حالت الکترونیکی دارند . ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل میدهند . لذا تجارت الکترونیک میتواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری (Business Cycle) بکار گرفته شود . چرخه تجاری از موارد یافتن کالاها و خدمات متناسب با نیازها و یافتن راههای مبادله مورد توافق (جستجو و مذاکره ) ، سفارش ، حمل و پرداخت بها (اجرای توافق وپرداخت ) ، فعالیتهای پس از فروش مثل گارانتی و خدمات پس از فروش تشکیل شده است . سدان در تلاش برای تعریف تجارت الکترونیک مولفههای زیر را در مراحل مختلف تجارت تعریف میکند . (نمودار زیر) فروشندگان ↔ خریداران تبلیغات ، تقاضای اطلاعات جستجو، بازاریابی، ایجاد رابطه مقایسه ، تامین نمونه ها مذاکره / چانه زنی ارزیابی ↔ اخذ سفارش یا پیمانکاری سفارش / پیمان سفارش یا پیمان تامین تامین سپاری دریافت بها پرداخت دریافت ↔ بررسی خسارتها، برگشت دادن / ادعای خسارت برگشت دادن، پشتیبانی، پشتیبانی و خدمات دریافت و پشتیبانی نگهداری و خدمات دراین نمودار خطوط فلش دار نمایشگر کاربرد تکنولوژی اطلاعات در ایجاد ارتباط است . بنا به سطح تجارت الکترونیک مورد استفاده ، این مولفه ها به صورت فیزیکی ، الکترونیکی و یا حد وسط آنها ظاهر میشوند . 5 . تاثیر گزاری تجارت الکترونیک در تمام سطوح مختلف تجارت (The impact of e - commerce ) تاثیر گذاری تجارت الکترونیک در تمام سطوح تجارت قابل لمس و بررسی است از جمله : رقابت (Competition) بازاریابی (marketing) توزیع(distribution) خدمات و سرویس دهی (services) فروش (sales) 6 . تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی (Traditional commerce e - commerce) هر فن آوری پیشرفته ، ایجاد تهدیدها وفرصتهای جدیدی برای سازمانها میشود . تغییر در فن آوری ، موجب تغییر در قانونمندی های بازرگانی شرکتها و متحول ساختن سیستمهای سازمانی و اجتماعی میگردد . تکنولوژی اطلاعات به عنئان لبه پیشرو تکنولوژی های جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه فعالیتها میتواند تاثیر گذار باشد . تکنولوژی اطلاعات میتواند پنج مزیت عمده ایجاد کند : ارزانتر (تولید خرجیهای مشابه با هزینه کمتر ) ، بیشتر (تولید خروجیها ییشتر و با هزینه مشابه ) ، سریعتر (تولید خروجیهای مشابه با همان هزینه در زمان کمتر ) ، بهتر (تولید خروجی های مشابه با همان هزینه وهمان زمان ولی با تجارت الکترونیک ، موانع جغرافیای و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر میدارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی وبین المللی میشود . تجارت الکترونیک طریق هدایت کسب و کار را تغییر میدهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکلهای جدیدتر میشود .
سایر محصولات :
مقاله درباره تجارت الگترونیگ
مقاله درباره تجارت الگترونیگ ...
تحقیق در مورد اسرارنامهتحقیق در مورد اسرارنامه...
مقاله درباره جانبازانمقاله درباره جانبازان...
دانلود مقاله سبکهای نقاشیدانلود مقاله سبکهای نقاشی...
تحقیق در مورد آتشفشان1تحقیق در مورد آتشفشان1...
مقاله درباره چرا جنس شیر های آب را از آلیاژ برنز می سازندمقاله درباره چرا جنس شیر های...
دانلود مقاله سبک های هنریدانلود مقاله سبک های هنری...
مقاله درباره چارت سازمانیمقاله درباره چارت سازمانی...
مقاله درباره بوت کردن کامپیوترمقاله درباره بوت کردن کامپیوتر...
تحقیق در مورد آشنایی با بعضی از کاربردهای انرژی هسته ایتحقیق در مورد آشنایی با بعضی از...
مقاله درباره بهینهسازیمقاله درباره بهینهسازی...
مقاله درباره چیستی سهام عدالت و اهداف طراحان آنمقاله درباره ...
دانلود مقاله سبک آرنوودانلود مقاله سبک آرنوو...
مقاله درباره بهداشتمقاله درباره بهداشت...
تحقیق در مورد آشنایی با بورس اوراق بهادار تهرانتحقیق در مورد آشنایی...
مقاله درباره چگونه ازموج های فراصوت درتعیین عمق دریا استفاده می شودمقاله درباره چگونه...
مقاله درباره به اطراف خود نگاه کنید انسانهای اولیهمقاله درباره به اطراف...
مقاله درباره تقسیم بندی بر اساس انرژی مصرفمقاله درباره تقسیم بندی...
تحقیق در مورد آنی گیر سیمانتحقیق در مورد آنی گیر سیمان...
مقاله درباره حسابداری منابع انسانیمقاله درباره ...
مقاله درباره بنفشهمقاله درباره بنفشه...
مقاله درباره جنگ نرممقاله درباره جنگ نرم...
مقاله درباره بناهای تاریخی ایتالیامقاله درباره بناهای تاریخی ایتالیا...
مقاله درباره تمرکز حواس هنگام مطالعه و روشهای تقویت آنمقاله درباره ...
مقاله درباره بلوغمقاله درباره بلوغ...
مقاله درباره تعریف بخش کشاورزیمقاله درباره تعریف...
مقاله درباره بعد جهانی مدیریت زنجیره تامینمقاله درباره بعد جهانی مدیریت زنجیره تامین...
مقاله درباره جایگاه مردممقاله درباره جایگاه مردم...
مقاله درباره بسیجمقاله درباره بسیج...
مقاله درباره چرخدنده ها چگونه کار می کنندمقاله درباره چرخدنده...
مقاله درباره بسته بندی پستهمقاله درباره بسته بندی پسته...
مقاله درباره ترموستاتمقاله درباره ترموستات...
مقاله درباره بسته بندی آخرین ترفند بازاریابیمقاله درباره بسته بندی آخرین ترفند بازاریابی...
مقاله درباره تکنولوژی اجراء در سد خاکی با هسته رسیمقاله درباره تکنولوژی...
مقاله درباره بسته بندی و نقش آن در بازاریابی و فروشمقاله درباره بسته بندی و نقش آن...
مقاله درباره جوانان ونوجوانانمقاله درباره جوانان ونوجوانان...
مقاله درباره برهان فطرتمقاله درباره برهان فطرت...
مقاله درباره برنامه های واکسیناسیون گاوهای شیری و گوشتیمقاله درباره برنامه های واکسیناسیون...
مقاله درباره تفریحات سالم و سازنده از نظر اسلاممقاله درباره تفریحات سالم و سازنده...
مقاله درباره برنامه ریزی استراتژیک و مدل برایسونمقاله درباره برنامه ریزی استراتژیک و مدل...
مقاله درباره جوش قوس الکتریکیمقاله درباره ...
مقاله درباره بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامیمقاله درباره بررسی نقش محوری زنان در...
مقاله درباره چغندرقندمقاله درباره چغندرقند...
مقاله درباره بررسی نظریه اصالت روانمقاله درباره بررسی نظریه اصالت روان...
مقاله درباره جغرافیای طبیعی آفریقامقاله درباره جغرافیای طبیعی آفریقا...
مقاله درباره برجهای دوقلوی پتروناسمقاله درباره برجهای دوقلوی پتروناس...
مقاله درباره جاذبه های گردشگری اروپامقاله درباره ...
مقاله درباره بر یکی از عناصر خاکمقاله درباره بر یکی از...
پاورپوینت درباره سرریز های سد و انواع آن و ...پاورپوینت درباره ممریستور (Memristor)
پاورپوینت درباره سیستم مانیتورینگ منزل
پاورپوینت درباره طراحی شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری
پاورپوینت درباره الکترو موتور
تحقیق درباره روانشناسى در قرآن
تحقیق درباره اختراعات ایرانیان در دریانوردی
تحقیق درباره روان شناسی بلوغ
مقاله درباره جوشکاری با لیزر
تحقیق درباره اخبار و رویدادهای بین المللی تا پایان خرداد 85
تحقیق درباره SQL server و پایگاه داده
مقاله درباره بازار وکیل (شیراز)
تحقیق درباره مقره های فشار قوی الکتریکی
مقاله درباره کاراموزی اب میوه رودسر
مقاله درباره سفرنامه
کلمات کلیدی :تعریف تجارت الکترونیک سطوح ختلف تجارت بادله اطلاعات تجاری بادله الکترونیکی دادهrlm تجارت الکترونیک یrlm سطح تجارت الکترونیک شود تجارت الکترونیک جایگاه تجارت الکترونیک تاثیر گذاری تجارت درباره تجارت الگترونیگ تجارت الکترونیک تکنولوژی اطلاعات تعریف تجارت شده است تجارت الکترونیکی آوری اطلاعات تجارت الکترونیک اطلاعات الکترونیکی تعریف تکنولوژی تجاری بادله
- ۹۶/۰۸/۱۲